menu

Infrastructuur, verkeer & transport

Infrastructuur, verkeer & transport
  • Geen wagenpark transitie: benzine- en dieselauto's behouden
  • Maximum snelheid terug naar 130 km/u en harder waar dat kan
  • Trajectcontroles afschaffen
  • Accijns en wegenbelasting omlaag: teruggeven kwartje van Kok en slechts één keer wegenbelasting per auto-eigenaar

Nog nooit in de geschiedenis kon de mens zich zo vrij bewegen als nu: we kunnen de hele wereld zien. Daarom zijn wij vóór mobiliteit. We willen het vliegverkeer faciliteren en automobilisten ruim baan geven. We willen onderzoek naar nieuwe vormen van transport, zoals hyperloops, hogesnelheidstreinen en innovatieve vliegtechnieken. Maximumsnelheid naar Duits model en trajectcontroles afschaffen.

We verkorten bureaucratische trajecten die de aanleg van wegen vertragen. En we willen vaart maken met de ‘missing links’ (zoals A8-A9) en de verbreding van essentiële wegen - ook buiten de Randstad. In Oost-Nederland wordt de N35 een volwaardige A35. We zetten in op een nieuwe luchthaven in de Noordzee. Ook willen we andere supersnelle verbindingen ontwikkelen en tot stand brengen - zoals bijvoorbeeld digitaal: wij zijn voor supersnel glasvezel internet in heel Nederland.

Nederland heeft één van de beste OV-verbindingen van de wereld. Toch zitten duizenden mensen dagelijks als sardientjes in overvolle treinen. Op verscheidene, overbelaste trajecten is het essentieel én mogelijk om meer en vooral ook langere treinen in te zetten om de drukte te verlichten en de reistijd te verkorten. Tevens verdwijnen ieder jaar tientallen tot honderden bushaltes, met name in de regio. Die kaalslag moet stoppen: bushaltes moeten - juist ook in meer afgelegen gebieden - terugkeren en behouden worden.

Daarnaast is de traditionele transportsector voor ons van groot belang, maar de belangen van transporteurs worden al jaren verwaarloosd. De parkeerplaatsen langs onze wegen staan vol met vrachtwagens van Oost-Europese chauffeurs. Via detacheringsconstructies en schimmige uitzendbureaus worden onderbetaalde chauffeurs geronseld en schijnconstructies opgezet om de regels te ontwijken. Door betaling onder de minimumloongrens, in de praktijk niets anders dan uitbuiting, ontstaat oneerlijke concurrentie. Er moet worden gehandhaafd op chauffeursopleidingen, bijscholingen en minimale talenkennis, zodat ongekwalificeerde Oost-Europese chauffeurs geen gevaar meer vormen op onze wegen.

Wij willen:

  • De aanleg van de A8-A9 versnellen, de N35 een volwaardige A35 maken.
  • Maximumsnelheid terug naar 130 km/u en waar verantwoord hoger, naar Duits model. Trajectcontroles afschaffen.
  • Een nieuwe luchthaven in de Noordzee aanleggen. Afschaffing vliegbelasting.
  • Subsidie voor innovatie, zoals hyperloops. Goede verbindingen met het buitenland via hogesnelheidstreinen.
  • Supersnel glasvezel internet door het gehele land.
  • Accijns en wegenbelasting omlaag: teruggeven kwartje van Kok. Nederland niet langer duurste autoland van Europa.
  • Slechts één keer wegenbelasting per auto-eigenaar: je rijdt immers niet in twee auto’s tegelijk.
  • Nooit akkoord gaan met kilometerheffing; automobilisten betalen al voor gebruik via accijns.
  • Afschaffen spitsheffing in het OV.
  • Aanpak van onderbetaalde buitenlandse chauffeurs, schijnconstructies, illegale uitzendbureaus.
  • Inzet van grotere treinen tijdens de spits.
  • Investeren in alle vervoerstypen om de bewegingsvrijheid te bevorderen.
  • Betere nachtverbindingen tussen de grote steden.
  • Betaalbaar OV voor iedereen.
  • Handhaven op rij- en rusttijden en cabotageritten. Overlast langs de weg actief bestrijden.. Handhaven op chauffeursopleidingen, bijscholingen en minimale talenkennis.