menu

"Leve de Homo Volans!", Baudet in debat met PVV over luchtvaart

Schiphol moet krimpen. Minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener (PVV) debatteerde gisteren met de Kamer over de Nederlandse luchtvaart. Hij wil volgend jaar het maximum aantal vliegbewegingen op Schiphol van 500.000 verlagen naar tussen de 475.000 en 485.000. Hij noemt daarbij als voornaamste reden de geluidsoverlast die inwoners van de Haarlemmermeerpolder ervaren door de luchthaven.

  • Het maximum aantal vliegbewegingen op Schiphol wordt verlaagd van 500.000 naar tussen de 475.000 en 485.000
  • De vliegbelasting is dit jaar verhoogd naar € 29,06 per ticket, en zal door de minister voor lange afstandsvluchten worden verhoogd
  • De gedwongen krimp van Schiphol leidt mogelijk tot het verlies van wel 13.000 banen
  • De modellen waarmee geluidsoverlast wordt berekend, zijn, zoals dat ook is bij de stikstofmodellen, mogelijk geen afspiegeling van de werkelijkheid 
  • Vliegen is sinds mensenheugenis een droom van de Europese mens; we moeten deze uitvinding koesteren

FVD-partijleider Thierry Baudet ging in debat met de minister over de luchtvaartsector. 'Leve de Homo Volans', begon hij: leve de vliegende mens. In tegenstelling tot de andere partijen in de Kamer vindt Baudet vliegen namelijk geen last, iets wat moet worden verminderd: het is de grootste technologische uitvinding van de Europese mens, en zou toegankelijker moeten zijn. We moeten niet minder vliegen, maar méér!

Vliegbelasting

Dit uitgangspunt werd vorig nog gedeeld door de PVV. In het verkiezingsprogramma van Wilders lazen we dat Schiphol niet hoefde te krimpen en dat de vliegtaks zou moeten worden afgeschaft. Geen van deze beloftes is waargemaakt. Integendeel: de vliegbelasting zal onder de PVV worden verhoogd.

Minister Madlener wil lange afstandsvluchten zwaarder belasten dan een simpele vlucht naar Bordeaux of Berlijn. Lange vluchten zijn, zo redeneert hij, immers slechter voor het klimaat dan die binnen Europa. Thierry Baudet wilde weten of de vliegtaks, die nu € 29,06 bedraagt, ongeacht bestemming, voor korte afstandsvluchten ter compensatie zou worden verminderd. Het antwoord was nee.

Geluidsoverlast

De meest genoemde reden om Schiphol te laten krimpen is de geluidsoverlast die omwonenden zouden ervaren. De overlast wordt berekend via modellen, en dus niet daadwerkelijk gemeten. Thierry Baudet uitte in het debat twee bezwaren.

  1. Modellen zijn vaak geen weerspiegeling van de werkelijkheid, omdat ze berekenen en niet meten. Een vergelijkbare situatie hebben we gezien bij het stikstofdossier, waar beleid werd gemaakt op basis van foute aannames over de staat van de natuur.
  2. De metingen die nu worden gedaan, worden gedaan door linkse actiegroepen die zich verschuilen achter de inwoners die geluidsoverlast ervaren. Hun werkelijke doel is het laten verdwijnen van de luchtvaart om klimaatoverwegingen.

Is de minister bereid zélf metingen te doen, en tot een andere oplossing te komen? Bijvoorbeeld het isoleren van de huizen of het uitkopen van de inwoners?

'Vliegen is de grootste wens van de Europese mens'

Nooit eerder in de menselijke geschiedenis bestond er een generatie die de wonderen van onze planeet met eigen ogen kon aanschouwen; die de woeste gebergtes van Nepal, de diepe junglegeuren van Afrika, de reuzensteden van Latijns-Amerika en de zwarte wonderparels uit Tahiti allemaal met eigen zintuigen kon ervaren.

Luchtvaart heeft ons tot wereldveroveraars gemaakt. Een nieuwe generatie geschapen. Dat moeten we toejuichen en aansporen. Forum voor Democratie wil Schiphol juist laten groeien. En alle linkse mensen die zeuren over de CO2-uitstoot, moeten zelf maar stoppen met vliegen - in plaats van, zoals Paul Rosenmöller, stiekem Platinum for Life member te worden bij de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij.