Bescherm onze luchtvaartsector! Baudet dient moties in
De Nederlandse luchtvaartsector wordt langzamerhand ontmanteld. Ondanks de vlieg ambities van PVV-minister Madlener zal Schiphol toch moeten krimpen en wordt de vliegbelasting verhoogd. In oktober hield FVD-partijleider Thierry Baudet vóór de uitbreiding van Schiphol, terwijl hij zijn twijfels uitsprak over de klimaatimpact en geluidsoverlast die door activisten worden aangegrepen als argumenten om Schiphol te doen krimpen.
Deze week diende Baudet zijn moties in om de Nederlandse luchtvaart te beschermen en vliegen betaalbaar te houden voor de consument.
De moties van de heer Baudet zijn hieronder te lezen.
Motie nr 1991 (31936)
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de regering voornemens is het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol met ruim 20.000 te verminderen in 2025;
overwegende dat Schiphol van vitaal belang is voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid, meer dan 114.000 banen direct of indirect afhankelijk zijn van de activiteiten op Schiphol en het beperken van het aantal vluchten leidt tot hogere ticketprijzen, een verslechterde bereikbaarheid en een afname van de internationale concurrentiepositie van Nederland;
verzoekt de regering het voorgenomen besluit tot beperking van het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol te schrappen en ervoor te zorgen dat Schiphol zijn capaciteit volledig behoudt,
en gaat over tot de orde van de dag.
Motie nr. 1192 (31936)
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het kabinet sinds 1 januari 2021 een vliegbelasting heft van gemiddeld €7,845 per persoon per vlucht;
constaterende dat het kabinet die belasting sindsdien structureel heeft verhoogd en per 1 januari 2025 €29,40 per persoon per vlucht zal heffen;
overwegende dat de Nederlandse vliegbelasting bijna twee keer zo hoog is als in Duitsland, drie keer zo hoog is als in België en zes keer zo hoog is als in Frankrijk;
overwegende dat dit verschil onze concurrentiepositie ten opzichte van onze buurlanden ernstig benadeelt;
verzoekt de regering de hoogte van de vliegbelasting terug te draaien naar het niveau van 2021,
en gaat over tot de orde van de dag.