menu

Centralisatie is geen oplossing voor Flevolandse knelpunten

Centralisatie is geen oplossing voor Flevolandse knelpunten
Flevoland

Het Rijk wil meer regie op de ruimtelijke ordening. Maar FVD Flevoland vraagt zich af of dat ten koste moet gaan van de provinciale autonomie en van de echte knelpunten in onze regio.

Het kabinet werkt aan een nieuw “Ruimtelijk Arrangement” waarbij het Rijk in toenemende mate de richting bepaalt van de ruimtelijke ontwikkeling in Nederland. De provincies worden gevraagd te reageren op vier hoofdthema’s: wonen en werken, water en bodem, landelijk gebied, en economie en energie. FVD Flevoland steunt een actieve opstelling van de provincie, maar stelt kritische vragen over het waarom én de inhoud van deze koerswijziging.

Waarom grijpt het Rijk in?

Tijdens de commissievergadering vroeg FVD Flevoland om duiding: waarom voelt het Rijk de behoefte om de regie naar zich toe te trekken? Hebben provincies volgens het Rijk gefaald? En wat betekent deze regierol voor het decentrale karakter van ons staatsbestel? De Provinciale Staten zijn een volwaardige bestuurslaag met een eigen democratisch mandaat. Die rol mogen we niet uit handen geven.

Woningbouw vast door netcongestie

Eén van de urgente thema’s voor Flevoland is woningbouw. In veel gemeenten loopt de ontwikkeling van nieuwe woningen vast op netcongestie: het elektriciteitsnet is vol, waardoor nieuwe woningen niet aangesloten kunnen worden. FVD Flevoland riep op om allereerst inzichtelijk te maken wat de status is van lopende woningbouwprojecten. Wij vinden dat woningbouw prioriteit moet krijgen in het Ruimtelijk Arrangement.

Economie, energie en het net op orde

De energietransitie werd in de presentatie breed uitgemeten, maar netcongestie werd nauwelijks genoemd. Voor FVD Flevoland is dit onbegrijpelijk. Zolang het net niet op orde is, is het onverantwoord om de energietransitie verder te versnellen.

Op economisch vlak pleiten wij voor focus op werkgelegenheid, vestigingsklimaat en voedselzekerheid. Brede welvaart begint bij een robuuste regionale economie niet bij het blind najagen van transitieplannen.

Defensieclaims horen óók op de tafel

Tot slot heeft FVD Flevoland gewezen op de ruimtelijke impact van de defensieplannen. Plannen voor een megakazerne en F-35’s op Lelystad Airport kwamen niet terug in de stukken over het Ruimtelijk Arrangement. Onbegrijpelijk, want deze voorstellen hebben grote gevolgen voor de omgeving en leefbaarheid. Als de provincie met het Rijk in gesprek gaat over ruimtelijke ordening en het Rijk heeft allerlei eisen, dan moeten ook deze onderwerpen besproken worden.

Voor wat, hoort wat. Als Flevoland meewerkt aan nationale opgaven, mag zij ook eisen dat haar eigen prioriteiten worden erkend. In het geval van de megakazerne kan de provincie niets doen tegen plaatsing. Tegen de wil van de provincie in kan het Rijk besluiten waar de megakazerne komt te liggen. Daarom willen wij dat met de gesprekken met het Rijk voorwaarden gesteld worden aan deze plaatsing met als wisselgeld alle andere plannen die het Rijk heeft met de provincie.

Wij verzetten ons tegen het idee dat de provincie slechts een uitvoeringsloket van Den Haag zou zijn. De kracht van Nederland zit in het decentrale bestuur, zoals verankerd in het Huis van Thorbecke. FVD Flevoland blijft zich inzetten voor de belangen van onze inwoners, het herstel van provinciale autonomie, en een realistisch, toekomstgericht beleid dat begint bij het adresseren van de werkelijke problemen die spelen binnen de provincie.