Vrachtwagenchauffeurs in de kou door AZC-plannen: FVD stelt kritische vragen!

De fractie van Forum voor Democratie in de gemeenteraad van Teylingen heeft een reeks kritische vragen gesteld over het voornemen van het college van burgemeester en wethouders om een AZC te realiseren en de gedwongen verplaatsing van de vrachtwagenparkeerplaats in Voorhout op deze locatie die hier het onvermijdelijke gevolg van is. FVD heeft nieuwe informatie boven tafel gekregen dankzij het goede contact met de vrachtwagenchauffeurs. Zo zou er een nieuwe locatie in Sassenheim op het oog zijn, die ernstige gebreken voor de chauffeurs met zich meebrengt. De chauffeurs zijn tot nu toe onvoldoende betrokken bij het proces en dreigen hierdoor direct de dupe te worden van het beleid van de gemeente Teylingen.
"Als partij en fractie die midden in de samenleving staat, hechten wij groot belang aan contact met de mensen die direct geraakt worden door de beleidskeuzes van dit college. Via gesprekken met de chauffeurs hebben wij belangrijke informatie verkregen die de gemeente nog niet heeft gedeeld, zoals een locatie in Sassenheim die nu als alternatief voor de vrachtwagenparkeerplaats wordt overwogen," zegt Milan Schenk, fractievoorzitter van FVD Teylingen. "Deze hardwerkende mensen zijn afhankelijk van de huidige locatie in Voorhout voor hun dagelijkse werkzaamheden. Het is onbegrijpelijk dat de gemeente hen van deze uitermate geschikte locatie in Voorhout beroofd, zonder met een degelijk alternatief te komen. Zo zou de nieuwe locatie stukken kleiner zijn en onder meer niet gebruikt kunnen worden op zondag, terwijl vele chauffeurs weekenddiensten draaien of op de zondag vertrekken."
De fractie van FVD heeft de gemeente gevraagd om antwoorden op meerdere vragen, waaronder de beoordeling van de vrachtwagenparkeerplaats als de 'meest geschikte locatie' voor het AZC, de beschikbaarheid van een alternatieve locatie in Sassenheim, de onduidelijkheid rondom de verlenging van vergunningen voor de chauffeurs, en de zondagsrust die zou gelden op de nieuwe locatie. Het is opvallend dat de aflopende parkeervergunning van meerdere chauffeurs nog niet verlengd is. FVD Teylingen wil zekerheid dat de gemeente niet met een uitsterfbeleid bezig is, om straks voor zo min mogelijk chauffeurs met een geschikt en vergelijkbaar alternatief te hoeven komen.
"FVD is überhaupt tegen het plan om asielzoekers op te vangen op de vrachtwagenparkeerplaats in Voorhout. Maar als dit dan toch doorgaat, moeten we de belangen van de lokale chauffeurs, die al jarenlang gebruikmaken van deze locatie, niet uit het oog verliezen," aldus Inez Viele, commissielid namens FVD Teylingen. "Uiteindelijk spreekt het voor zich dat wij ons met alle politieke middelen die we hebben tegen dit plan blijven keren. De realisatie van dit AZC zal op alle fronten voor problemen gaan zorgen."
FVD Teylingen blijft zich inzetten voor de belangen van de Teylinger, waaronder deze hardwerkende chauffeurs, en zal zich zodoende blijven verzetten tegen beleid dat ten koste gaat van de lokale ondernemers en de veiligheid van de gemeenschap. De fractie verwacht op korte termijn antwoorden op de gestelde vragen.
Lees hieronder alle vragen van FVD Teylingen:
1. Op basis van welke exacte criteria heeft het COA de vrachtwagenparkeerplaats als “meest geschikt” beoordeeld? Kan het volledige onderzoeksrapport hierover gedeeld worden? Zo nee, waarom niet?
2. Hoe verhouden de criteria waarop de vrachtwagenparkeerplaats positief scoorde zich tot een alternatieve locatie, zoals de mogelijk beschikbare alternatieve vrachtwagenparkeerplaats in Sassenheim?
3. Waarom is er niet overwogen om het AZC (waar onze fractie - voor alle duidelijkheid - überhaupt op tegen is) op die locatie in Sassenheim te plaatsen en de vrachtwagenparkeerplaats in Voorhout te behouden, gezien het feit dat in Sassenheim blijkbaar een geschikt terrein beschikbaar is?
4. Klopt het dat het perceel in Sassenheim kleiner is dan de huidige vrachtwagenparkeerplaats? Hoeveel vrachtwagens kunnen daar maximaal worden geplaatst in vergelijking met de huidige locatie?
5. Kan gegarandeerd worden dat de nieuwe locatie in Sassenheim even veilig en goed uitgerust zal zijn als de huidige locatie in Voorhout, met alle benodigde hufterproofmaatregelen?
6. Welke locatie in Sassenheim gaat het hier om? Indien deze informatie niet gedeeld kan worden, waarom niet?
7. Hoe is het proces rondom de (jaarlijkse) verlenging van de vergunningen voor de vrachtwagenchauffeurs geregeld?
8. Waarom hebben vrachtwagenchauffeurs met een vergunning die afloopt op 31 maart 2025 nog geen informatie ontvangen over verlenging?
9. Kan gegarandeerd worden dat er géén uitsterfbeleid wordt gevoerd, waarbij vergunningen bewust worden vertraagd of niet verlengd om de vrachtwagenparkeerplaats geleidelijk leeg te laten lopen?
10. Klopt het dat er op dit moment actief wordt gewacht met het verlengen van vergunningen? Zo ja, waarom?
11. Hoeveel vergunningen zijn op dit moment nog geldig en hoeveel nieuwe vergunningen zijn verstrekt in de afgelopen drie jaar? Tot wanneer lopen al deze vergunningen?
12. Kan bevestigd worden dat de voorgestelde alternatieve locatie in Sassenheim een zondagsrust heeft, waarbij op zondag geen beweging mag plaatsvinden?
13. Bent u zich ervan bewust dat dit voor veel vrachtwagenchauffeurs onwerkbaar is, omdat zij op zondag vertrekken en/of weekenddiensten draaien?
14. Hoe wordt dit probleem opgelost om te voorkomen dat deze zondagsrust leidt tot verlies van werkgelegenheid voor deze chauffeurs?
15. Waarom zijn de vrachtwagenchauffeurs niet uitgenodigd voor de inloopbijeenkomsten over het AZC, terwijl zij als direct belanghebbenden geraakt worden door dit besluit?
16. Kan gegarandeerd worden dat zij vanaf nu wél betrokken worden bij alle toekomstige overleggen en bijeenkomsten over de toekomst van de vrachtwagenparkeerplaats?
17. Waarom vond het gesprek met de chauffeurs op maandag 17 maart om 16:00 uur plaats, een tijdstip waarop de meeste vrachtwagenchauffeurs aan het werk zijn?
18. Mag onze fractie verwachten dat volgende te organiseren bijeenkomsten op een tijdstip plaatsvinden die wél aansluit bij de werktijden van de chauffeurs? Zo nee, waarom niet?