Al jaren werkt Forum voor Democratie dag-en-nacht om méér te zijn dan alléén een politieke partij - inderdaad, om daadwerkelijk een maatschappelijke beweging te zijn die over de hele linie bouwt aan de culturele, economische en politieke verandering die noodzakelijk is voor het overleven van ons volk en onze beschaving.

Samen met inmiddels bijna 80.000 (!) leden bouwen we ons economisch vlechtwerk, onze uitgeverij, ons netwerk van boeren, onze jongerentak, onze internationale contacten, ons Renaissance Instituut én… ons eigen onderwijssysteem. 

Ik heb al vaak toegelicht waarom dit zo belangrijk is: de macht ligt in een democratie namelijk niet op één plek. De Tweede Kamer, de regering: ze kunnen uiteindelijk niets veranderen als de gehele maatschappelijke ‘bovenlaag’ een ándere kant uit beweegt. 

Sinds de jaren ‘60 hebben onze tegenstanders systematisch gebouwd aan een geraffineerd netwerk waarin gelijkgestemden elkaar continu de bal toespelen.

Of het nu gaat om de gevestigde media, de scholen en universiteiten met hun ideologische macht over de nieuwe generatie en met hun zogenaamde ‘experts’, om de woordvoerders van grote bedrijven, de lobbies die zogenaamd ‘namens’ de boerensector, de werkgevers of de culturele sector spreken, om de ambtenaren die de subsidies verdelen of de ‘kunstpausen’ die de literaire prijzen uitreiken: overal zien we dezelfde ‘pensée unique’. Dezelfde meningen, dezelfde ideologie -- dezelfde oikofobe levenshouding die ervoor zorgt dat ons prachtige land steeds verder richting de afgrond dendert.

Electoraal succes wordt in hoge mate ‘vergund’ aan politieke spelers die naar de pijpen van deze wérkelijke machtsnetwerken dansen. En bén je eenmaal verkozen, dan loop je tegen een muur op van krachten die je in hun keurslijf zullen dwingen. 

Kijk hoe Trump werd gedwongen die noodlottige oorlog tegen Iran te beginnen. Kijk hoe Liz Truss in het Verenigd Koninkrijk werd gedwongen om af te treden toen ze wilde ingaan tegen de belangen van de City. Kijk hoe de PVV, en BBB, werden gepiepeld door ambtenaren, ‘deskundigen’, stikstofprofessoren, Exinction Rebellion-demonstranten, stakende beroepsgroepen, enzovoorts.

Ons generationele project valt of staat bij ons vermogen een vergelijkbaar maatschappelijk collectief te vormen. Het valt of staat bij ons vermogen om fondsen in ons eigen ecosysteem te laten rondgaan. Onze eigen ambtenaren op te leiden, onze eigen specialisten en talking heads te produceren: om economisch, sociaal, cultureel, intellectueel en financieel sterk te worden. Om een zuil te bouwen, kortom.

En vergis u niet: omdát we dat doen, en daarin fundamenteel anders zijn dan alle andere partijen ‘op rechts’: dáárom proberen ze ons continu te framen. Het gaat ze niet alleen om onze standpunten: het gaat ze om onze methode. Wij hebben hun trucje door. Wij bouwen iets dat straks écht een andere wind kan laten waaien.

En vandaag kunnen we u heel bijzonder nieuws melden vanaf het ‘front der beweging’. Het is een absolute mijlpaal in de ontwikkeling van onze eigen ‘zuil’: het is namelijk definitief zeker dat in augustus onze eigen basisschool - geheel gefinancierd door het Rijk! - haar deuren opent!

U hoort het goed: er komt een school die gebaseerd is op onze levensovertuiging. En we beginnen natuurlijk met groep 1 - voor kinderen van 4 tot 5 jaar - voor hen ligt een compleet leerplan primair onderwijs klaar. Laten wij ervoor zorgen dat deze klas straks kan doorgroeien naar onze eigen Middelbare School — en wie weet op een dag een eigen universiteit.

De Renaissance School is anders dan alle andere scholen die nu in Nederland bestaan. Zij is gebouwd op de overtuiging dat het oude Europa béter was dan het nieuwe. We stellen de muziek, de kunsten, de excellentie van weleer centraal. We hanteren kleine klassen van maximaal 15 leerlingen.

Ouderwetse aandacht voor basisvaardigheden zoals (hoofd)rekenen en schrijven met de pen. 

Prachtige schoolkleding (natuurlijk bedrukt door een FVD-ondernemer). 

We bieden aparte leertrajecten aan voor jongens en voor meisjes - omdat we de biologische verschillen tussen de seksen erkennen. 

Geen ipads, geen computers. Een warme lunch tussen de middag. En een grote kaart van Nederlands-Indië bij de ingang. Kortom, alles in onze school staat in het teken van de Oude Europese Wereld die wij willen behouden voorzover zij nog bestaat, maar vooral willen terugbrengen - gelijk een ware renaissance.

MELD U AAN OM DIT INITIATIEF TE STEUNEN!

Ouders. Heeft u kinderen in de leeftijd 4 tot 5 jaar? Kom naar onze open dagen, meld u aan voor een oriënterend gesprek, schrijf u in voor onze nieuwsbrief!

Docenten. Kom ons team van leerkrachten versterken! Reageer op onze vacatures en kom solliciteren! Woont u niet in de buurt? Geen punt! We kunnen helpen met het vinden van passende huisvesting.

Donateurs. Word onderdeel van onze gemeenschap en geef gul! Want hoewel de school volledig gesubsidieerd onderwijs biedt, zijn wij voor de verdere opbouw afhankelijk van de steun van vrienden en geestverwanten. Met uw donatie maakt u het lesmateriaal, de buitenschoolse activiteiten, de culturele excursies en de uitbreiding naar nieuwe locaties mogelijk.

Ook willen we u helpen met het stichten van een nieuwe Renaissance School elders in het land. Of met het vormgeven van passend thuisonderwijs. Ons gespecialiseerde team staat voor u klaar om u in deze processen te helpen navigeren. Neem contact met ons op via www.renaissanceschool.nl/aanmelden en wij brengen u in contact met gelijkgestemden en met mensen met relevante expertise.

Heel veel dank aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt.

Thierry Baudet