menu

Duitsland verlaagt vliegtaks, maar Nederland verhoogt: FVD stelt Kamervragen

Duitsland verlaagt vliegtaks, maar Nederland verhoogt: FVD stelt Kamervragen

Op 15 april jl. werd bekend dat Duitsland een koerswijziging inzet: de nieuwe coalitie heeft aangekondigd de verhoging van de vliegtaks terug te draaien. (1) Onze oosterburen beogen daarmee de internationale verbondenheid van hun luchthavens te verbeteren en zo hun economische groei te bevorderen. De plannen staan daarmee haaks op het beleid in Nederland, waar de vliegbelasting de afgelopen jaren juist steeds verder opliep. PVV-minister Barry Madlener is van plan deze per 1 januari 2027 zelfs verder te verhogen – met als doel de CO2-uitstoot verder te verminderen en belastinginkomsten met 248 miljoen euro te verhogen. (2)

Toen de vliegbelasting in juli 2008 in Nederland werd ingevoerd, kostte dat Schiphol in het daaropvolgende jaar zo’n twee miljoen passagiers. Maar liefst één miljoen passagiers weken uit naar het buitenland. (3) Forum voor Democratie vreest dat de Duitse verlaging in combinatie met de Nederlandse verhoging een vergelijkbaar effect zal hebben en de Nederlandse concurrentiepositie verder zal verslechteren. Partijleider Thierry Baudet pleit voor afschaffing – of in elk geval verlaging – van de vliegbelasting en stelt hierover schriftelijke vragen aan minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat.

U kunt de vragen hieronder lezen.

Vragen van het lid Baudet aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat de nieuwe Duitse coalitie de vliegtaks gaat verlagen

  1. Bent u bekend met het bericht “Nieuwe Duitse coalitie kiest andere koers dan Nederland: lagere belastingen voor luchtvaartsector” van 15 april jl.? (4)
    1. Hoe beoordeelt u de keuze van de Duitse coalitie om de verhoging van de vliegtaks terug te draaien?
      1. Hoe beoordeelt u de keuze van de Duitse coalitie om hiermee de internationale connectiviteit van Duitse luchthavens te verbeteren om zo de economische groei te ondersteunen?
        1. Waarom heeft u ervoor gekozen om de vliegbelasting op langeafstandsvluchten per 1 januari 2027 te verhogen om € 248 miljoen extra belastinggeld op te halen? Waaraan bent u van plan dit geld te besteden? Kunt u uw antwoord toelichten?
          1. Bent u ervan op de hoogte dat de invoering van de vliegbelasting vanaf juli 2008 in het jaar daarop (tot 1 juli 2009) naar schatting een afname van circa twee miljoen passagiers op Schiphol en een totale uitwijk naar buitenlandse luchthavens van circa één miljoen passagiers tot gevolg heeft gehad? (5) Wat vindt u hiervan?
            1. Verwacht u dat de aangekondigde verlaging van de vliegtaks in Duitsland in combinatie met de geplande verhoging van de vliegtaks in Nederland tot gevolg zal hebben dat nog meer Nederlanders voor een Duitse luchthaven zullen kiezen? Zo ja, hoe groot is de afname die u verwacht op Schiphol en de uitwijk die u verwacht naar buitenlandse luchthavens (uitgedrukt in aantallen passagiers) – en vindt u deze afname wenselijk? Kunt u uw antwoord toelichten?
              1. Welke gevolgen heeft de verlaging van de vliegtaks in Duitsland volgens u voor de concurrentiepositie van Nederland? Zijn deze gevolgen in uw ogen positief of negatief? Kunt u uw antwoord toelichten?
                1. Bent u het met de indiener eens dat het van groot belang is voor de Nederlandse economie om vliegen vanaf Nederlandse luchthavens aantrekkelijk te houden ten opzichte van buurlanden? Kunt u uw antwoord toelichten?
                  1. Bent u bereid de aangekondigde verhoging van de Nederlandse vliegtaks te schrappen, de verhogingen van de afgelopen jaren terug te draaien of eventueel een algehele afschaffing van de vliegbelasting door te voeren – om zo de Nederlandse concurrentiepositie te beschermen en te verbeteren? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?
                    1. Kunt u deze vragen afzonderlijk van elkaar en binnen de daarvoor gestelde termijn beantwoorden?

                      Voetnoten

                      1. https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/nieuwe-duitse-coalitie-kiest-andere-koers-dan-nederland-lagere-belastingen-voor-luchtvaartsector 

                      2. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2025/01/15/kabinet-vraagt-mening-over-vliegbelasting-vanaf-2027

                      3.https://www.kimnet.nl/binaries/kimnet/documenten/rapporten/2011/02/10/effecten-van-de-vliegbelasting-gedragsreacties-van-reizigers-luchtvaartmaatschappijen-en-luchthavens/effecten-van-de-vliegbelasting.pdf (p. 43)

                      4.  https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/nieuwe-duitse-coalitie-kiest-andere-koers-dan-nederland-lagere-belastingen-voor-luchtvaartsector

                      5.https://www.kimnet.nl/binaries/kimnet/documenten/rapporten/2011/02/10/effecten-van-de-vliegbelasting-gedragsreacties-van-reizigers-luchtvaartmaatschappijen-en-luchthavens/effecten-van-de-vliegbelasting.pdf (p. 43)