menu

Ruim baan voor de auto

Ruim baan voor de auto

Hoge accijnzen, belastingen, milieuregels en een overdaad aan controles beknellen de vrolijke automobilist en de economie. Dit treft niet alleen de automobilist, maar ook de economie als geheel: transport, handel en lokale bedrijven worden erdoor belemmerd. Forum voor Democratie wil dat autorijden weer leuk, betaalbaar en vrij wordt. Daarom verlagen we accijnzen, schaffen we de BPM af, verlagen we de bijtelling en maken we een einde aan zinloze trajectcontroles. Flitspalen moeten altijd worden aangekondigd met waarschuwingsborden, zodat verkeershandhaving draait om veiligheid en niet om geld ophalen. Ook willen we dat autobezitters nog maar één keer wegenbelasting betalen, ongeacht het aantal auto’s, en dat er kortingen blijven bestaan voor jongeren, ouderen en specifieke voertuigen zoals oldtimers, kampeerauto’s en paardenvervoer.

Daarnaast investeren we in bereikbaarheid en infrastructuur. De maximumsnelheid gaat standaard terug naar 130 km/u en waar veilig zelfs hoger, naar Duits model. We versnellen de aanleg van ontbrekende verbindingen zoals de A8-A9, maken van de N35 een volwaardige snelweg en verbreden filegevoelige trajecten in het hele land, ook buiten de Randstad. Milieuzones verdwijnen, kilometerheffing komt er niet en de aanleg van wegen wordt versneld door bureaucratie te verminderen. Zo wordt Nederland weer een mobiele grootmacht waarin vrijheid, bereikbaarheid en welvaart hand in hand gaan.

Wij willen:
  • Maximumsnelheid naar Duits model: We brengen de reguliere maximumsnelheid terug naar 130 km/u en verhogen deze, op plekken en tijdstippen waar dat verantwoord is, zodat reizen sneller en soepeler gaat.
    • Trajectcontroles afschaffen: We schaffen trajectcontroles af, zodat autorijden veiliger en minder stressvol wordt.
      • Verkeersboetes altijd ónder Europees gemiddelde: We verlagen de exorbitante verkeersboetes - die nu een verkapte belasting zijn - naar een niveau dat altijd onder het Europees gemiddelde ligt, zodat de angstcultuur op de weg kan worden doorbroken.
        • Accijnzen en belastingen verlagen: We verlagen accijnzen, schaffen de BPM af en verlagen de bijtelling, zodat autorijden weer betaalbaar wordt.
          • Eén maal wegenbelasting per autobezitter: We laten autobezitters slechts één keer wegenbelasting betalen, je kunt immers niet in meerdere auto’s tegelijk rijden.
            • Korting op wegenbelasting voor starters en 65-plussers: Om beginnende bestuurders op weg te helpen, stellen we een gefaseerde korting in op de wegenbelasting (eerste jaar kwarttarief, tweede jaar halftarief, daarna voltarief). 65-plussers gaan gemiddeld veel minder vaak de weg op en worden onevenredig hard belast, daarom stellen wij voor hen altijd half tarief te laten betalen.
              • Kwarttarief voor campers en paardenwagens behouden: We behouden het kwarttarief voor kampeerauto’s en paardenvervoer, die relatief weinig op de (Nederlandse) weg zijn.
                • Eerlijke wegenbelasting onafhankelijk van brandstofsoort: We schrappen het onderscheid tussen brandstofsoorten voor de wegenbelasting (benzine, diesel, LPG, hybride, elektrisch, etc.); iedere brandstofsoort betaalt het basistarief, zodat automobilisten evenredig worden belast.
                  • Geen milieuzones en kilometerheffing: We schaffen milieuzones af en weigeren invoering van een kilometerheffing, zodat vrijheid van mobiliteit wordt beschermd.
                    • Flitspalen altijd vooraankondigen: We verplichten dat flitspalen altijd vooraf met twee waarschuwingsborden (één op 200 meter en één op 100 meter afstand) worden aangekondigd, zodat de focus op veiligheid ligt in plaats van op geld innen.
                      • Snelle aanleg en uitbreiding wegen: We versnellen de aanleg van de A8-A9, maken van de N35 een volwaardige snelweg en verbreden alle filetrajecten, zodat de bereikbaarheid van heel Nederland verbetert.